George Stevens Stipendium

George Stevens Stipendium

Der Weg zum Opernstar ist hart und beschwerlich, besonders für talentierte Sänger, die aus schwierigen sozio-ökonomischen Verhältnissen kommen. Wenn man dann endlich jemanden gefunden hat, dem man seine Hoffnungen und Ängste, seine Sehnsüchte und Bestrebungen anvertrauen kann, dann ist das als ob man einen Schatz gefunden hätte. Man fühlt sich ernst genommen und dabei unterstützt, seinen Traum zu verfolgen.

Im Leben vieler junger Studierender der University of Cape Town (UCT) Opernschule spielte George Stevens genau diese Rolle: Er begleitete ihren Weg als Dozent, Coach, Mentor, väterlicher Freund, war unersetzlich. Hier zeigt sich welche Lücke sein früher Tod hinterlässt. Mit seiner Karriere als Opernsänger konnte George auf seine eigenen Erfahrungen zurückgreifen, und den Weg der nächsten Generation auf die internationalen Opernbühnen ebnen.

Dieses Vermächtnis möchten wir in dem George Stevens Opernstipendium weiterführen. Mit Ihrer Liebe zur Oper und Ihrer Bekanntschaft mit George als Opernsänger, möchten wir dabei helfen, mehr Möglichkeiten für talentierte junge Opernsänger zu schaffen, die sonst vermutlich keinen Zugang zu einer professionellen Ausbildung bekämen.

Lesen Sie mehr über das George Stevens Opernstipendium und wie Sie einen Beitrag leisten können.

Email: music@uct.ac.za 

Fanele Mkhwanazi

Fanele Mkhwanazi ist die erste Studentin der UCT Opera School, die 2019 ein George Stevens Stipendium erhielt. Ihre Noten waren sehr respektabel – speziell in Lyric Diction, wo sie eine grosse Kompetenz für Deutsch bewies:

Lyric Diction – 79

Opera Training – 69

Vocal – 70

 

Hier ist Faneles Bericht über die Höhepunkte ihres Jahres:

2019 has been a year of great transformation for me, both career wise and personally. I’ve had opportunities that have helped me grow so much. For instance, in September I was part of the Kaleidoscope production at school, where I played ‚Donna Anna‘ in the sextet from Don Giovanni by Mozart. This was my first time playing a major role in a production at Opera school. It was challenging for me, as I’ve never done anything as extreme as it. I had to work so hard and push myself to my limits. If there’s anything I got out of that experience, it’s definitely courage. It made me realise that I needed to start being brave and not shy away from things that may seem impossible. I am definitely a little more brave now and daring.

 

Earlier on in August I got an invite to ‚Students Excellence Dinner.‘ I was awarded with certificate for being in the Deans list.

 

Back in April I auditioned and I got chosen to be part of the semesterly student showcase concerts at the college. For this concert I sang ‚Deh, vieni non tardar‘ by Mozart. This is one of my favourite pieces and it was given to me by Mr George Stevens. It’s been one of my ‚go to arias‘ ever since.

 

I have done a few other performances outside of school as well, but the one that stands out the most is ‚Soundscapes‘ with Cape Town Philharmonic Youth Wind Ensemble conducted by Mr Faan Malan. Working in this production I got an opportunity to work with one of the most respected and adored sopranos in South Africa, Aviva Pelham. She directed the show and it was amazing. It was really a great experience and I learned so much from her.

 

On February 20 I was working with her again on another show the ‚Cape Philharmonic Orchestra Spectacular.‘

 

I have managed to overcome so many challenges this year and I feel that I have grown so much with my singing. Even though I know there’s still a very long way to go, I am still very proud and grateful of my progress. This makes me really excited for the future and it is really motivating.